Dalam Perniagaan, laman sosial adalah salah satu strategi untuk mengembangkan perniagaan
Terdapat 10 Rangkaian Sosial yang terkenal iaitu;
Biznik
Biznik adalah komuniti yang pernah memenangi anugerah usahawan dan perniagaan kecil yang khusus untuk membantu antara satu sama lain berjaya. Biznik diciptakan on November 1st, 2005 oleh sepasang suami isteri dari McComb dan lara Hawa Feltin. Mereka mengadakan mesyuarat rangkaian perniagaan mereka pertama pada bulan Mac 2005. Sejak itu Biznik telah berkembang dengan pesat sebagai ahli dan pihak media sama kepada orang lain mengenainya.
Ortegra
Ortegra adalah berfungsi untuk mengembangkan perniagaan internet. Ortegra telah ditubuhkan pada tahun 2008 dengan matlamat yang ringkas - untuk menghentikan idea-idea yang sia-sia ... Dengan menggunakan pelbagai kemahiran dan perkhidmatan, Ortegra membolehkan usahawan untuk membangunkan idea perniagaan online mereka ke dalam perusahaan menjana pendapatan.
Syarikat itu ditubuhkan oleh pengarah dan usahawan perisian yang berjaya, perniagaan internet dan telefon mudah alih, dan mempunyai pejabat-pejabat di UK, India dan Mesir, dengan rakan di seluruh
Cofoundr
Cofoundr adalah rangkaian persendirian sosial untuk usahawan, pengaturcara, pereka, pelabur, dan individu lain yang terlibat dengan memulakan usaha niaga baru. Ia adalah tempat bagi orang-orang dalam industri untuk memperkenalkan diri mereka kepada pelabur berpotensi, rakan kongsi atau veteran dengan nasihat yang baik. Matlamat Cofoundr adalah untuk membantu usahawan membina syarikat mereka dengan rangkaian sedia ada.
Cofoundr adalah rangkaian yang paling pesat berkembang dalam talian untuk Usahawan! Sertai komuniti swasta pengasas startups - pemaju, pelabur, CEO, penasihat, pengatur cara, dan pereka - untuk mencari pengasas, dan mendapatkan nasihat.
EFactor
EFactor adalah komuniti keusahawanan yang terbesar di dunia, menyediakan sumber-sumber bahawa setiap pemilik keperluan perniagaan kecil seperti dana, pengetahuan, hasil keuntungan dan menjimatkan kos.
Melalui EFactor, usahawan dapat bertukar-tukar idea dengan pakar-pakar, menerima diskaun eksklusif ke atas alat-alat perniagaan, berinteraksi dengan rakan-rakan atau pelanggan yang berpotensi. Dengan hampir satu juta pengguna di 185 negara, EFactor menawarkan campuran unik E.vents dalam talian dan luar talian di Amerika Syarikat dan antarabangsa.
Awalnya pada tahun 2007, dua EFactor pengasas, Adrie Reinders dan Marion Freijsen, menerbitkan buku "Faktor N: Bagaimana Networking Boleh Tukar Dinamik Perniagaan Anda." Semasa menyediakan bahan dan penyelidikan, Freijsen telah membina sebuah laman web kecil - alat asas yang membolehkan ketiga-tiga rakan kongsi untuk bertanyakan soalan kepada usahawan lain. Dengan menyelidik web, mereka menyedari bahawa tidak ada sumber pusat bagi usahawan di seluruh dunia yang menyokong kumpulan-kumpulan individu yang mahu bermula, atau sudah, membina perniagaan sendiri.
Pada bulan Mac 2008, laman web "EFactor" telah ditubuhkan sebagai masyarakat yang pertama dalam talian untuk usahawan, tempat untuk berkongsi pengalaman dan sokongan antara satu sama lain. Pada bulan April 2009, syarikat itu memilih San Francisco sebagai ibu pejabat. Sehingga Januari 2011, EFactor mempunyai hampir 900,000 pengguna di 185 negara di seluruh dunia dengan pengguna asas tertinggi dalam: Amerika Syarikat, Belanda, United Kingdom, Jerman dan India. Ia telah menarik usahawan dan pelabur dalam 90 industri.
Terdapat 4 tunggak perniagaan yang EFactor menyokong: mencari dana, Meningkatkan pengetahuan, menjimatkan kos, dan menjana pendapatan.
Ecademy
Ecademy adalah sebuah organisasi keahlian untuk usahawan dan pemilik perniagaan membina hubungan dengan masyarakat, serta menjalankan transaksi antara satu sama lain. Untuk membina hubungan perniagaan yang kukuh, anda mesti terlebih dahulu mendapatkan kepercayaan antara satu sama lain melalui mempunyai hubungan peribadi.
Melalui Ecademy, mereka akan mencari Sokongan Orang Perniagaan dengan mencari rangkaian baru, pengetahuan baru, prospek baru, pelanggan baru, projek-projek baru, pembekal baru dan hala tuju baru dalam perniagaan.
Entrepreneur Connect
Entrepreneur Connect adalah syarikat yang menghasilkan Majalah Usahawan, memulakan rangkaian sosial khusus untuk usahawan dan pemilik perniagaan kecil yang dipanggil Entrepreneur Connect. Seperti semua rangkaian sosial, mempunyai peluang untuk mencipta profil sendiri, meneroka masyarakat, berkongsi idea dengan usahawan lain dan rangkaian.
Pitch Fast
Pitch Fast adalah Rangkaian Global Profesional yang menghubungkan talian dengan matlamat utama menambah nilai kepada perniagaan dan masyarakat secara keseluruhannya. Jaringan perniagaan dan pemasaran adalah nadi pembangunan ekonomi tempatan dan global. Dengan menggabungkan alat dalam talian yang canggih dan mudah dengan platform rangkaian sosial, ahli boleh menerima pulangan sebenar pelaburan mereka.
Ahli-ahli Pitch Fast ialah pemilik perniagaan, eksekutif, perniagaan kecil dan profesional dari seluruh dunia. Tiap-tiap anggota yang menyertai Pitch Fast adalah berkomitmen dalam menjalin hubungan dengan ahli-ahli yang lain, rujukan saham dan membina hubungan yang kukuh. Kuasa komuniti perniagaan diukur oleh pelaburan ahli-ahlinya secara individu dan secara keseluruhannya.
JASEzone
JASEzone adalah satu tempat melepak yang direka untuk membantu membina rangkaian dan mengembangkan prospek perniagaan. Ia tidak berbeza dengan rangkaian sosial lain.
Melalui rangkaian JASEzone, kita boleh:
Cari pelanggan yang berpotensi, pakar bidang, dan rakan kongsi perniagaan.
Mencari inisiatif perniagaan masa depan.
Cari JASEfriends yang boleh membantu dalam tenaga kerja.
LinkedIn
LinkedIn adalah laman perniagaan yang berkaitan dengan rangkaian sosial. Ditubuhkan pada Disember 2002 dan dilancarkan pada Mei 2003, ia digunakan terutamanya untuk rangkaian profesional. Pada 22 Mac 2011, LinkedIn melaporkan lebih daripada 120 juta pengguna berdaftar, merangkumi lebih daripada 200 buah negara dan wilayah worldwide.The tapak boleh didapati dalam Bahasa Inggeris, Perancis, Jerman, Itali, Portugis, Sepanyol, Romania, Rusia dan Turki. Quantcast laporan LinkedIn mempunyai 21.4 juta pelawat unik bulanan AS dan 47.6 juta globally.In June 2011, LinkedIn mempunyai 33.9 juta pelawat unik, meningkat 63 peratus daripada setahun yang lalu dan melepasi MySpace.
PartnerUp
PartnerUp adalah sumber percuma untuk usahawan dan startups bagi membantu mereka mencari pengasas bersama, rakan kongsi perniagaan, eksekutif, ahli lembaga pengarah, penasihat / mentor, dan sumber-sumber untuk perniagaan mereka.
PartnerUp memberi perkhidmatan mencari jalan penyelesaian pelanggan-pelanggan perusahaan yang berminat dalam pembangunan komuniti, pengiklanan, dan penyelidikan pasaran.
No comments:
Post a Comment